27 Şubat 2011 Pazar

Ofuro nam-ı diğer Japon Banyosu

Geçen gün derste nereden geldiyse konu Japon banyosuna geldi. Hoca başladı ilginç geleneklerini anlatmaya. Dizilerde, filmlerde gördüğüm için az çok biliyordum ama bu kadar ayrıntılı bilmiyordum. Banyoda iki kısım varmış. Birinci kısımda sabunlanıyorsunuz, keseleniyorsunuz, bir güzel temizleniyorsunuz falan. Sonra -ki Japon banyosu dediğimiz kısım bu- küvete benzer bir banyo teknesinin bulunduğu kısıma geçiyorsunuz. Derecesini önceden ayarladığınız suyun içine oturup vücudunuzu dinlendiriyorsunuz. Bu banyo, sıcak suyun ve içine katılan maddelerin etkisiyle insanın yorgunluğunu alıp, rahatlama ve gevşeme hissi veriyormuş. Ben de tam amacını kestirebilmiş değilim. Süreyi uzun tutmamak gerekiyormuş, sonra uyuya kalabiliyormuşsun. Isısı düştüğündeyse bir düğme yardımıyla suyu tekrar ısıtabiliyormuşsun vesaire.

Buraya kadar her şey normal. Bizi şaşırtan kısmı -ki ben bile şaşırdım- banyoyu kullanma şekli. Herkes teknedeki aynı suyu kullanıyormuş. Hem tasarruf amacıylaymış, hem de yıllardır öyle alışmışlar. Banyoya giriş şekli sırayla; evin reisi, hanımı, çocuklar, son olarak da varsa evin hizmetçisi. Misafir falan varsa öncelik onda oluyormuş. Çocuklar genelde anneleriyle ya da babalarıyla giriyormuş. Tüm ailenin beraber girdiği de oluyormuş. Öyle büyük bir tekne yani. :D Aile banyosu... Suya oturup bekleşiyorlar öyle. Hoca "Hemen burun kıvırmayın. Size iğrenç gelebilir aynı suyu kullanmak ama biz böyle gördük, böyle alıştık. Kültürümüzde var bu bizim. Zaten herkes öncesinde temizleniyor. Ayrıca ordu halinde girmiyoruz ya!" dedi. O da 10 yaşına kadar anne ve babasıyla giriyormuş banyoya. Biz fazla pratikmişiz, şipşak hallediyormuşuz işimizi. Türkiye'de sıcacık banyoya alıştığını, eve ziyarete gittiğinde suyun ona çok soğuk geldiğini de söyledi. :D

 Böylelikle, dizilerde bir erkek ve kıza durup dururken "Siz küçükken beraber banyo yapardınız, çok iyi anlaşırdınız, ne oldu da şimdi bu hale geldiniz!" diye serzenişte bulunan teyzelerin ne demek istediğini anlamaya başladım. Ben de "Ne alaka bu banyo yaw!" diye düşünüp duruyordum. Arada "Banyoya önce ben gireceğim!" diye diretenleri de görür "Deli mi ne? Gir ayol, sanki banyoyu kaçırıyorlar! Önce sen gir." diye söylenirdim.
En komiği ise Kamenashi'yi ilk tanımaya başladığım zamanlar bir röportajını okumuştum. Tam olarak şöyle diyordu. "Kız arkadaşımla beraber banyo yapmak isterim." Tabii benim aklım bu cümleyi almadı, ya da yanlış aldı. Hemen "Şunun fantezilerin bak hele. Bir de utanmadan röportajda söylemiş." diye düşünmüştüm.
 Siz ne düşünürsünüz bilmem ama Japonya'ya gittiğimde ilk işim bu banyoları denemek olacak. :P

0 yorum: